Dag 9 op zee

De dag moet ik even terug zoeken, de tel zijn we intussen kwijt. De 900 mijl voorbij en de golven die als hoge muren op ons af komen, zijn veranderd in golven die goed te doen zijn. We zetten steeds een beetje meer zeil zonder bang te hoeven zijn dat we alles kapot varen en als ik voor mijn laatste wacht op kom, varen we onder een sterrenhemel vol vallende sterren onder vol zeil richting Suriname. Het belooft een mooie dag te worden.
Helaas springt de automatische piloot er vanmorgen voor de 4e keer af. Michiel pakt snel het roer en roept naar binnen waarom ik de navigatie helemaal heb uit gezet. Dat heb ik niet en in het schakelpaneel brandt ook gewoon het lampje en de zekering zit er ook in. Binnen hebben we gewoon spanning en doet alles het. Als ik de accu's omschakel (we hebben deze opgesplitst om ervoor te zorgen dat als we problemen hebben, één groep gespaard blijft) verandert er niets.
Ik neem het roer van Michiel over en ga op de hand sturen, even wennen want dat was al best even geleden. Michiel gaat op onderzoek uit en meldt zich even bij " het netje" via de SSB waar we 2 keer per dag op vaste tijdstippen met andere boten praten. We hebben zelf nog niet echt gezocht naar een oplossing, maar het volgende netje is pas 's avonds en het is toch een fijn idee dat anderen weten dat je een probleem hebt en jouw positie etc weten. Direct wordt er meegedacht door de Agape, Bojangles en de Vagebond. Er worden verschillende scenario's besproken en afgestreept. Wat zijn wij nu ontzettend blij met een "stand-alone" AIS en navigatie laptop. We kunnen gewoon blijven navigeren. Buiten doet niets het meer. De stuurautomaat, wind- en snelheidsmeter zijn allemaal uit. Gelukkig wordt het meedenken beloond en al snel komen ze er achter dat het een relais moet zijn. Michiel legt de stroom om en inderdaad, alles doet het weer.
"Wiskunde meester Hans" van de Vagebond daagt alle kinderen nog uit met een som over de boten en de wachtschema's. Voor ieder kind op het eigen niveau. Het antwoord mag tijdens het avondnetje ingeleverd worden.
De rest van de dag spelen we voor raceboot. De golven zijn rustig, lang en laag en we maken flink snelheid. De jongens oefenen actief topografie voor school en oefenen rekenen via de apps. De rest van de dag spelen ze met "laq". Fantastisch leuk speelgoed, gekregen van de Sint. Wij houden onszelf bezig met lezen, zeilen zetten, bijslapen en de ovenschotel die door de keuken vloog bij een onverwachte golf weer opruimen.
De poll waarin we iedere dag de dagafstand van de volgende 24 uur voorspellen is spannender dan ooit. Tot 15 minuten voor tijd is het nog niet duidelijk wie er gaat winnen.
Helaas, in de laatste 4 minuten gaat de winst weer naar Michiel
Dagafstand: 126 mijl
Positie: 11 26 n 39 34 w
Cog 267
Dog 6

Sent from Iridium Mail & Web.