Rondje eiland.

In het dorp worden we aangesproken "jullie zien er uit als zeilers, zal ik jullie morgen een tour over het eiland bezorgen?" De prijs klinkt oké en hij is een officiële gids.  Hij kan ons alleen niet ophalen bij de dingy steiger want dan moet hij 45%afdragen. Prima, we lopen wel een stukje.
We staan de volgende ochtend om 9.00 uur klaar. Na een korte tocht over het eiland komen we aan bij de Middleham falls. Het zou 45 minuten lopen zijn.  "Let niet op de miezerregen, dat is normaal hier in het regenwoud." We beginnen ( zonder de gids) te wandelen. De route is eenvoudig, er zijn geen zijpaden. We klimmen en klauteren maar het pad is in opperbeste staat.  Hier is duidelijk al heel veel werk verzet. Helaas gaat de miezer al snel over in regen, harde regen en hele harde regen. De jongens bekijken het van de andere kant, ze vullen hun waterflessen.  Binnen korte tijd zijn we ondanks dat we proberen te schuilen, drijfnat! De route kronkelt voort. Het is mooier dan ik tot nog toe gezien heb maar we komen maar niet bij de waterval. Als we na ruim 1,5 uur boven bij de waterval zijn en het pad nog minstens een half uur naar beneden zien kronkelen, besluiten we om te draaien. Bijna terug bij het beginpunt komen we weer bij het beekje dat we in het begin over gestoken zijn.  Ik herken het bijna niet.  Door de regenval is het in korte tijd veranderd in een aardig stevig stromend water. Elkaar helpend en op handen en voeten om ons vast te houden, komen we er doorheen.  De gids komt ons tegemoet. Hij vraagt zich af of we zo lang gezwommen hebben. Dat we niet eens beneden aangekomen zijn, kan hij niet geloven. Vanaf dan is het de mop van de dag.  Als hij zegt dat iets 5 minuten lopen is, maken wij er 15 van en als wij naar een bestemming vragen zegt hij dat hij er 5 uur op loopt dus wij er zeker 8 uur mee bezig zullen zijn. Eenmaal terug in zijn bus zien we veel van het eiland.  Afgaande op de vele nieuwe beplanting, de stapels verzameld puin en de nieuwe daken die we zien is er al erg veel gedaan. Overal zien we mensen aan het werk. We horen wel dat de kleine ondernemers boos zijn. Vanuit de wereldbank is er ongeveer 14 miljoen naar Dominica gegaan om de boeren, vissers en andere kleine ondernemers zoals onze taxichauffeur te ondersteunen.  Slechts 4 miljoen is besteed en de rest is kwijt.
De volgende stop is bij een gorge. We spreken een dame die daar wat zelf gemaakte koekjes probeert te verkopen. Ze zijn erg lekker.  Zij is alles kwijt geraakt tijdens de orkaan. Heel langzaam ziet ze het toerisme weer terug komen maar ze vertelt ook dat ze onlangs bezoek heeft gehad van managers van cruiseschepen, die vinden dat het eiland nog niet klaar is. Alleen de Duitse cruiseschepen komen. Duitsers zouden zo van het eiland houden dat ze al die tijd zijn blijven komen.  Van onze gids horen we dat de overheid oktober als richtlijn heeft om echt alles op het gebied van toerisme weer draaiende te hebben. Het zijn verschillende geluiden.  Enerzijds corruptie, anderzijds mensen die heel tevreden zijn over de overheid omdat de overheid zelfs probeert om de studenten die dit jaar examen moesten doen, goed te helpen zodat ze ondanks de gesneuvelde schoolgebouwen toch op tijd klaar zijn voor de examens.
De zwemtocht bij de gorge slaan we over.  Door de harde regen is het water dat normaal heel helder is bruin en stroomt het aardig.
Onze volgende stop is bij de twinfalls of te wel de Travalager falls.  Na de orkaan hebben ze hier nog een waterval ontdekt. Eerder was hij niet bekend maar er zijn zoveel bomen gesneuveld dat er ineens een extra waterval tevoorschijn kwam.
De mannen genieten al klauterend over de rotsen.  Helaas maakt Tim een lelijke val en valt op zijn pink. Ondanks lang koelen, dat is dan weer het voordeel van zo'n waterval wordt hij dik en wil/ kan hij hem niet meer gebruiken. We besluiten het toch even aan te kijken en gaan door naar Sulphur springs. Voor we er zijn stinkt het al flink naar rotte eieren.  De aardkorst is hier zo dun dat er heet water, opgewarmd door lava naar boven borrelt dat naar zwavel stinkt.
De botanische tuin maakt totaal geen indruk op ons maar de tussenstop bij een grote supermarkt was erg praktisch. Al met al bleek onze gids een prima chauffeur, wist als je wat vroeg genoeg te vertellen maar als gids hadden we meer verwacht. Toch hebben we een ontzettend leuke en leerzame dag gehad en in korte tijd heel veel gezien!