Roseau

"Help, jullie zijn verdwenen op Marinetraffic!"
We kregen meerdere verontrustende berichtjes. Het klopt, we hebben problemen met onze AIS die het signaal zou moeten uitzenden. We vermoeden een los contactje maar we hebben de tijd nog niet genomen om het te repareren. We zullen het voor ons thuisfront zo spoedig mogelijk doen maar voor onszelf is het minder urgent. Er varen hier veel schepen zonder AIS dus opletten moet toch. Daarbij liggen we nu op een ankerplek waar Marinetraffic geen bereik heeft. We liggen in een baai bij Roseau. Na wat voor ons een super tocht was met weinig deining, zalige wind en hoge snelheden, was het  voor Jelle wederom weer helemaal mis. Van een boot die dezelfde tocht een dag eerder deed, kregen we nog een waarschuwing:

"Watch for the wind increase as you are rounding Martinique on its north point. We went from gentle wind to 30 knots in an instant today with big seas. Boat was sailing at 45 degrees fast 8.5 knots! It calmed to about 20 knots gusting 25 later and 18knots after that. Waves 'disappeared' only once we were in the proper lee of Dominica, but was still windy and we had a good sail!"

Nu zijn we rond kapen van eilanden altijd erg voorzichtig en varen dan alleen op de genua of met alles flink gereefd maar voor ons viel het hier gelukkig alles mee.

Roseau is aan de zuid West kant van Dominica de eerste plek waar je mag ankeren of in dit geval aan een mooring mag liggen.  Dominica is één van de eilanden die de volle laag heeft gekregen tijdens de orkanen van een half jaar geleden. Vooral deze baai zou sinds de orkanen bijna geen bezoekende jachten meer hebben.  We willen onze ogen er niet voor sluiten en toch een bezoek brengen. Dat blijken meer schepen te doen en we liggen echt niet alleen. Zelfs het gigantische "mein schiff 3" van Tui komen we hier weer tegen.
Dominica staat bekend om zijn schitterende natuur en vriendelijke mensen.  We horen vanuit verschillende bronnen dat het op Dominica veilig is en ze in hoog tempo alles aan het opknappen zijn. We baseren ons op verhalen van andere zeilers, noonsite en de site sailorshelping.com. Als de toeristen weg blijven hebben ze er een nog groter probleem bij. Een half jaar na de orkaan is de schade nog goed zichtbaar maar is er ook al heel veel bereikt. Tijdens het snorkelen zien we stukken van daken op de bodem liggen en op veel plekken zie je blauwe zeilen waarmee daken provisorisch gemaakt zijn. Veel steigers zijn vernield en een hoop hotels lijken te zwaar vernield om gerepareerd te worden ( of misschien krijgen de huizen voorrang?)
Het grootste puin is echter weg en wegen etc zijn goed begaanbaar. Restaurants en winkels zijn ook weer geopend. Er wordt veel gedaan om je een veilig gevoel te geven maar, misschien naïef, we vragen ons af waarom.  We zien veel politie op straat maar ook een hele relaxte bevolking. Ze werken hard aan herstel maar lijken ons ontzettend vriendelijk. Als we in het donker terug komen na een etentje bleek alleen de man waar we onze bijboot bewaakt achter gelaten hadden even ongerust, bang dat we verdwaald waren.  Als we over straat lopen, groeten mensen ons, maken een "peace" teken, heten ons welkom of bedanken ons letterlijk dat we Dominica bezoeken. Natuurlijk is er ook armoede en is het verschil met het Europeese Martinique intens maar onze eerste indruk is prima.  Het voelt op dit moment meer dat ze er alles aan willen doen om een goede naam te krijgen/ houden dan dat er echt gevaar is. Het grootste gevaar lijkt uit het water te komen op het moment.  Tim was aan het zwemmen en werd gebeten door hele kleine beestjes. Achter de boot bij het trappetje zaten er nog veel meer.  Hij moest er ondanks de pijn doorheen.  Enkele bleven zelf hangen toen hij het water uit klom.  Snel afspoelen hielp tegen de ergste pijn en gelukkig was de volgende dag alles over.  Ook de beestjes hebben we niet meer terug gezien.
Ps. Inklaren gaat hier ook erg makkelijk en als je tot 2 weken blijft, klaren ze je ook direct weer uit.  Helaas zonder stempel in ons paspoort, dat is jammer. Hadden we voor ons gevoel net zo goed niet kunnen inklaren.