Voorbereiding transport

Als we op transport gaan, moet de achterstag los. De verstaging zorgt ervoor dat de mast recht overeind blijft staan.  De achterstag zit dus aan de achterkant van de boot en gaat helemaal naar de top van de mast. Tijdens het hijsen moet die los. We doen een oefenrondje en al gauw blijkt dat er geen beweging in te krijgen is.  Helaas. We krijgen hem niet los. Een mailtje naar de fabrikant inclusief foto zorgt voor het opmerkelijke antwoord dat we het maar op moeten sturen. Dat levert mij de vraag op of we de boot mee moeten sturen dan, aangezien het probleem juist is dat we hem niet los krijgen. Een mailtje naar de tuiger die de verstaging heeft gezet levert, alleen een mailtje op dat hij afwezig is en er maandag naar zal kijken. Maandag blijkt een breed begrip want we zijn intussen een week verder.
Michiel zou Michiel niet zijn als hij geen oplossing zou vinden. Voorzichtig gaat hij aan de slag om de boel open te maken. Alles los krijgen is niet het grootste probleem, dat zou ook met geweld kunnen.  De mast blijft echter niet heel stevig staan zonder achterstag dus het is zaak om de boel eenmaal op het transportschip en tijdens het zeilen als we weer in Europa aankomen, wel weer goed vast te kunnen zetten.
Gelukkig zijn we aardig inventief geworden deze reis.  Flexibel zijn en denken in oplossingen. Dat lukt. Michirl bedenkt dat we nog een kotterstag-spanner hebben. Een spanner die een kleine stag van voor bij de punt naar halverwege de mast op spanning kan brengen. De kotterstag gebruiken we alleen bij meerdaagse stukken zeilen wanneer we zwaar weer verwachten. Voorlopig niet dus.  De spanner lijkt mooi te passen. Het plan staat: de oude spanner moet er tussen uit door tijdelijk een overbrugging te creëren waardoor de spanning er af gaat en de nieuwe spanner van de kotterstag geplaatst kan worden. Mooi plan, nu de uitvoering nog. Wordt vervolgd......tips zijn altijd welkom net als eventuele tekeningen van een nemo-achterstag spanner uit 1998.
De transportdatum is de afgelopen 3 dagen al 3 keer bijgesteld. Momenteel gaan we tussen 12 en 16 mei op transport.
De boot komt dan tussen 28 mei en 1 juni aan in Southampton. Wij verblijven in tussentijd vermoedelijk ergens in Amerika. Het transportschip heet Kingfisher en vaart onder de vlag van Antigua en Berbuda. Het schip is 166 meter lang en 28 meter breed en gebouwd in 2012. Het is ook te volgen op Marinetraffic. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Soms word je even stil...

Welkom in Amerika