Laatste oversteek in de Carieb

42 mijl, een flinke dagtocht voor ons.  's Avonds hijsen we onze bijboot aan dek en maken alles klaar. 's Ochtends zetten we de wekker op 7.00 uur en voor we goed en wel ons bed uit zijn horen we een bijbootje aankomen pruttelen. Francis komt brood brengen. Vandaag vertrekt het hele Nederlandse clubje weer naar verschillende bestemmingen.  Voor de meesten is het weinig werk om hun bijboot op te bergen en gaan 's ochtends nog even vers brood halen. Voor ons is het wel veel werk dus heeft Francis toen hij deze morgen brood ging halen, voor ons ook meegenomen.  Super fijn want daardoor kunnen we wel een uur eerder weg. Om 8 uur halen we ons anker op en om 9 uur, terwijl wij gezellig tussen de Agape en de Aliante in varen horen we de Dingo over de marifoon: " Wij zijn wat later want er zijn weer dolfijnen in de baai dus de kinderen zijn nog even tussen de dolfijnen zwemmen!" Voor de tweede keer zelfs.  Net als vandaag was het in de vorige baai ook raak. Op een plek waar wij al een week lagen, kunnen zij met dolfijnen zwemmen terwijl wij net weg zijn. Voor hun in ieder geval een extra fantastische afsluiting van deze mooie plek.
Ondanks de wind krijgen we de boot slecht vooruit.  16 Knopen aan de wind zou voor onze boot perfect moeten zijn maar, onder vol zeil en de motor bij gaan we nog steeds maar matig vooruit. Op deze manier is het de vraag of we met daglicht aan gaan komen. Een paar keer zetten we de motor even goed in z'n achteruit om eventuele rommel aan de schroef of achter de kiel kwijt te raken maar het resultaat is magertjes. Als Jelle alweer zijn record "vissen voeren" aan het verbreken is, zijn we er klaar mee.  Het gas gaat vol open en we gaan mijlen maken. In de loop van de middag gaat het met de snelheid gelukkig wat beter en de laatste uurtjes kunnen we echt lekker zeilen.  Dat kunnen we helaas niet over Jelle zeggen.  Hij heeft het nog zwaarder dan anders.
Vanmorgen zat in de mail de datum voor transport. Tussen 15-19 mei inladen en tussen 30 mei en 1 juni uitladen in Southampton. Even dacht ik nog een extra eiland hier mee te kunnen pakken omdat we meer tijd dan verwacht hebben.  Om 10.00 uur hebben we dat plan al overboord gegooid. Geen tochten hier meer voor Jelle. We zijn op Antigua! We gaan hier heerlijk genieten, baai hoppen, zwemmen, wandelen en wat er nog meer op ons pad komt maar geen oversteken meer.
De baai waar we liggen is druk maar gelukkig ook groot.  We passen er nog prima bij. Morgen gaat het "feest" dat inklaren heet weer beginnen. We horen aan alle kanten dat dat dikke ellende is hier. Eén van de redenen waarom de andere Nederlandse boten besluiten om deze baai te vermijden en niet in te klaren. Wij moeten wel omdat we vanaf hier dit eiland op transport gaan.  Michiel gaat morgen de uitdaging aan.  We zijn benieuwd.