Diefstal

Volg je ons voor de mooie foto's of leuke verhalen, dan zou ik me niet in
dit stuk verdiepen, ben of ken je een vertrekker die ooit om wat voor reden in de situatie kan komen dat hij op transport terug moet dan zou ik dit zeker lezen/delen.

Voor vertrek van onze reis hebben we veel informatie ingewonnen over piraterij. Hoe we ons er tegen moesten wapenen, waar we informatie konden inwinnen, welke gebieden we moesten vermijden en we hebben steeds op zeker gereisd. Twijfelachtige gebieden en afgelegen gebieden vermeden. Misschien zonde, anderen hadden het daar fantastisch, maar wij hebben het ook fantastisch gehad, ons heel veilig gevoeld en genoten.
Dat we niet overvallen werden door piraten is oprecht heel heel fijn! Dat gun je niemand. Dat we "beroofd" zouden worden door "de grote jongens op Antigua" hadden we nooit kunnen vermoeden.

In verband met de zeeziekte van Jelle hebben we besloten om ons schip op transport terug te zetten vanuit de Carieb. We waren zelf bij Sevenstars uitgekomen maar na navraag bij onze verzekering toch besloten naar Peters and May te gaan. Onze verzekering, die we overigens niets kwalijk nemen want dit had niemand kunnen vermoeden, was heel direct heel duidelijk. “We doen altijd zaken met Peters and May en raden die absoluut aan.” Onze verzekering is een van de grootste en heeft daarnaast een hele goede naam als je ze nodig hebt.

Ze waren een heel klein beetje duurder maar niet veel en het feit dat de verzekering enthousiast over Peters and May was, gaf ons een prettig idee. We hebben voor hun gekozen.

In eerste instantie verliep alles prima. Communicatie etc verliep duidelijk en iedere mail eindigde met de opmerking dat als we nog vragen hadden we vrij waren die ten alle tijden te stellen. Dat voelde fijn.


In iedere mail van Peters and May staat een rijtje met agenten in het buitenland. Daar hebben we op hun verzoek onze bootpapieren naar toe gestuurd. Er staat in één enkele mail dat als je een andere agent hebt je het dan aan hun moet laten weten. Zij kiezen voor de agenten die ze steeds onder aan hun mail hebben staan. Als leek, wij doen dit tenslotte nooit, hebben we onze spullen netjes opgestuurd en daar reactie op gekregen dat het volledig was.
De antwoorden kwamen steeds als afzender vanuit een persoon. Wij waren er van overtuigd dat dit iemand van Peters and May was.Een enkele keer stond er wel de naam van “Anchor Concierge & Super Yacht Services” ergens niet dik gedrukt bij maar bij ons ging er geen lampje branden helaas.

Wij betaalden voor onze 37 foot boot bijna 10.000 euro. Ontzettend veel geld maar er was weinig keus. Jelle was zo extreem zeeziek en het werd steeds erger, het was gewoon niet meer mogelijk om terug te zeilen. Het zou niet alleen "heel vervelend" voor hem zijn geworden, het was levensbedreigend geworden. Het alternatief was dat Michiel met een (onbekende) opstapper naar Europa zou zijn gaan varen en ik met de jongens zou zijn gaan vliegen.  Dit zou zeker een maand in beslag nemen. Vooraf hebben we echter gezegd dat het samenzijn als gezin het doel van de reis was en niet de bestemming of de stoere verhalen bij terugkomst. We besloten dus voor transport.


Daarna begon de ellende. Los van het feit dat het transport ontzettend vaak van datum is verschoven en dat wel erg kort van te voren werd gecommuniceerd, waardoor wij vluchten al hadden geboekt en in Southampton van hotel naar hotel moesten omdat het dan toch weer later werd, kwam de grootste klap toen we mail kregen van een bedrijf “Anchor Concierge & Super Yacht Services” . Een naam die we toen hij de mailbox in kwam niet eens herkenden. We kregen een rekening van 560 USD.


350 USD voor Brokerage

2x 70 dollar voor agency fees c

56 USD voor een taxi naar het vliegveld 

14.99 Bank fees and charges


Het bleek geen vergissing, het was echt waar. Aangezien dit kosten zijn die gemaakt worden om te kunnen transporteren, wisten wij niet beter dan dat dit onderdeel was van het transport en dus ook van de totaal prijs.
Intussen zijn we vele mailtjes verder en gooien we de strijdbijl neer. Na een lange mailwisseling met zowel Peters and May als“Anchor Concierge & Super Yacht Services” hebben ze de taxikosten er af gehaald. Wij hebben niet eens gebruik gemaakt van de taxi maar ook niemand gezien die dat eventueel voor ons zou hebben moeten regelen!!! We zien dit dus echt niets als een gunst.
We hebben hun voorwaarden nog eens doorgespit en alle mailtjes, we vinden daar opmerkelijke dingen in zoals het volgende:

  •   Ze verwijzen zo letterlijk naar hun agent dat ze schrijven: “Please Ensure you speak to our agent to arrange export paperwork. Below the details.” En dan volgt het adres van die agent.
  •  In een van hun bijlage staat letterlijk “Unless already includded in the qoutation,  there will be a small processing fee to be paid locally for this service. “ 
  • We hebben letterlijk navraag gedaan of we de boot zelf moesten/konden uitklaren. Dat mocht niet omdat het schip als cargo het land zou verlaten, dus  niet door ons zelf kon worden uitgeklaard.

 Voor ons was het totaal niet duidelijk dat deze kosten niet inbegrepen waren bij de totale kosten. In Engeland invoeren was bijvoorbeeld wel inbegrepen. Bij navraag bleek een Deens schip niets te hoeven betalen omdat zij via een Duitse agent geboekt hadden en zij dus gewaarschuwd waren om het op een andere manier te regelen. Een Nederlands schip dat via Sevenstars is gegaan hoefde alleen 100 pond voor het invoeren in Engeland te betalen.

Peters and May trekt zijn handen er helemaal van af want hun argument is dat het onze eigen keuze is om voor die dure agent te kiezen, wij hadden ook zelf iemand anders mogen regelen. Vele mailtjes later hebben we de toezegging dat ze als inderdaad blijkt dat het de duurste agent van het eiland is, internet eens zullen gaan kijken naar kosten maar niets kunnen doen voor ons.
Wij vinden dat het crimineel is om mensen die hier totaal geen ervaring mee hebben, bewust naar zo’n dure agent te sturen. Niet te vermelden dat er ook andere opties zijn en niet te vermelden dat er zo’n grote kosten aanhangen terwijl ze in hun voorwaarden spreken over een “small fee”.

De agent van Peters and May waar we steeds contact mee hebben en die dus weinig verantwoordelijkheid neemt zou aan boord zijn op het moment dat wij afgeladen werden. Tot onze teleurstelling was hij er toen niet. Een gesprek was dus zelfs niet eens mogelijk, helden. Om ons tegemoet te komen hebben ze nog een foto gestuurd van onze boot, de foto's die we op Facebook hadden gevonden en nog een andere. Dure foto's.


40 boten keer 500 USD is 20.000 USD. Laat hij daar een week werk aan hebben gehad. Wij hebben hier geen woorden voor. We hadden nooit kunnen denken. Wij vinden dat niet alleen “Anchor Concierge & Super Yacht Services” helder had moeten zijn over kosten en vanuit het bedrijf als afzender had moeten mailen zodat wij duidelijker hadden dat het niet iemand van Pieters and May was maar een heel ander bedrijf. Ook Peters and May is in onze ogen nalatig is geweest. Wij zijn hun klanten en je hebt zorg te dragen voor je klanten, in ieder geval van te voren waarschuwen voor het extra prijskaartje wat ergens nog extra aanhangt.

Wij gaan de strijd stoppen. Het kost ons op deze manier niet alleen een gigantische bak geld maar ook emoties en energie die ze niet waard zijn. Ik kan alleen maar hopen dat een gewaarschuwd mens voor twee telt!

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Soms word je even stil...

Welkom in Amerika