school op reis

School

Om te beginnen zijn de jongens niet leerplichtig. Vele brieven en gesprekken hebben we er aan besteed. Ik zou dat zeker niet opnieuw doen. Het beleid is zeer willekeurig. Landelijk beleid wordt per dorp of stad anders uitgelegd en ondanks bewijzen daarvan in combinatie met mijn onderwijsbevoegdheid is vrijstelling niet gelukt. Wij hebben ons uitgeschreven uit de gemeente/Nederland als gezin en vallen daardoor ook niet meer onder de leerplichtwet. (We hebben gewoon een Nederlands paspoort, koophuis en zijn normaal verzekerd via VGZ.) In het vervolg zou ik direct uitschrijven. We zijn al in een heel vroeg stadium met school in gesprek gegaan.
Onze vraag aan de school van de jongens was simpel: Als wij ervoor zorgen dat de jongens bij terugkomst op niveau zijn, nemen jullie ze dan weer aan. Dat antwoord was direct heel duidelijk Ja. We zijn heel blij met die medewerking. Voor vertrek is er goed mee gedacht over de overgang en ook onderweg is er veel contact geweest.

Onderwijs onderweg.

Wij hebben ondanks mijn eigen onderwijsbevoegdheid en ervaring toch gekozen voor de wereldschool. We zijn daarin in een lichte minderheid als ik om me heen kijk. Wij hebben vooral gekozen voor de wereldschool omdat Tim in groep 7 zit en hij dan gewoon rapporten en citotoetsen krijgt. Wij vonden dat voor een doorgaande lijn voor een verwijzing richting het vervolgonderwijs erg belangrijk. Daarnaast vonden wij het een prettig idee dat als de kinderen zich te veel gingen afzetten tegen mij als moeder en juf ik een stap terug kon doen en de vreemde ogen zouden dwingen. Dat laatste aspect valt wat tegen. Het contact met de wereldschooljuf is daarvoor niet intens genoeg en de kinderen zetten zich nog steeds tegen mij af. Tijdens contacten met de juf gedragen ze zich als engeltjes. Ik kan wel brainstormen met de juf hoe met dat gedrag om te gaan.  Het werkt niet altijd direct maar samen brainstormen is wel prettiger dan alleen.

De financiën zijn voor de meeste boten een reden om niet voor de wereldschool te kiezen. Het is echt heel duur. Ik hoor wel geluiden dat er misschien weer subsidie komt voor Nederlandse scholen in het buitenland, dan zouden zij ook weer subsidie krijgen en aanzienlijk goedkoper worden.

Onze kinderen waren niet gewend aan de methodes van de wereldschool. Die overgang heb ik onderschat. Voor minder dan een schooljaar of kinderen met leerproblemen zou ik daar dus ook zeer goed over nadenken.

Wat levert de wereldschool me wel op?

Ik vind de methode van rekenen (wizwijs) van erg hoog niveau, vooral in de bovenbouw.  Soms is het voor groep 7 wel echt pittig maar beiden gaan ze behoorlijk vooruit. De taalmethode vind ik gewoontjes, dat mocht van mij echt pittiger en begrijpend lezen vind ik echt te makkelijk. Misschien heeft het ook te maken met kwaliteiten van mij en mijn kinderen, ik kan me voorstellen dat anderen dingen anders ervaren.

Docenten van de wereldschool leggen de lat hoog en houden mij daardoor ook scherp. Zeker bij de open opdrachten die taal vaak heeft is het goed om te weten dat bijvoorbeeld een opstel echt niet genoeg diepgang heeft voor het niveau dat een kind nu doet. Ondanks mijn eigen onderwijservaring is het zonder klasgenoten soms lastig in te schatten.  Daarnaast voel je ook zelf de extra ogen meekijken dus merk ik aan mezelf dat ik wat meer plichtsgetrouw ben in schoolwerk. We brengen echt structuur aan, proberen goed bij te blijven en het is voor mijn gevoel minder vrijblijvend.

De docenten hebben veel ervaring. Als ik vragen heb over de lesstof of ontwikkeling van de kinderen is het prettig om te kunnen overleggen. Daarnaast heeft de wereldschool ook zorgbegeleiders. Op momenten dat de ontwikkeling van je kinderen anders verloopt dan verwacht wordt er breder mee gekeken en eventueel extra werk opgestuurd of een ander plan bedacht. In ons geval was dat extra materiaal gratis.
Wat ik anders verwacht had (misschien naïef vanuit mijn kant) is dat de docenten de methodes niet altijd door en door kennen. Ze geven zelf ook les op andere scholen waar andere methodes gebruikt worden. Als docent ben ik zelf gewend dat ik de methode door en door ken. Dat was natuurlijk wel vooral voor die ene jaargroep die ik op dat moment had. Dat ze doordat ze alle groepen hebben een brede kijk hebben is wel weer een voordeel en uiteindelijk komen we er steeds wel uit.

Ik vind het prettig dat de jongens dezelfde leerkracht hebben. Als gezin heb je dus 1 aanspreekpunt, dat werkt goed. Voor de docent betekent het, dat ze kinderen in alle jaargroepen door elkaar heen heeft.

Het registratiesysteem vind ik matig werken. Het zou zeker actueler kunnen. We hebben vaak zwak internet en dan is het een gedoe om de hele site te laden. Wij hebben met onze docent contact via WhatsApp en dat werkt perfect. Ik hoor wel dat dat erg docent afhankelijk is.  Ik lever alles via whatsapp op die manier in, stel vragen en krijg snel duidelijke antwoorden. Voor langere berichten gaat er via WhatsApp een bericht naar de ander dat er een bericht in het registratiesysteem zit. Andersom werkt dat ook. Tijdens het nakijken merkte de docent op dat ik een bladzijde vergeten was om in te sturen, dan gaat dat ook snel.

Wij hebben alle handleidingen digitaal bij ons. Dat scheelt tijdens het reizen heel veel ruimte en gewicht. Een groot nadeel daarvan is dat er veel toetsen en kopieerbladen in de taal/spellinghandleiding zitten. Wij komen tijdens het reizen niet op veel plaatsen waar ik makkelijk kan printen. Een eigen printer of vooraf heel heel goed alles bekijken en thuis printen is dan wel noodzakelijk. Omdat je vooraf niet weet wat je kind extra moet oefenen is dat thuis printen onhandig.

We hebben, in overleg met de eigen school thuis, ervoor gekozen om van de methode thuis de laatste kwartaaltoetsen mee te nemen en zelf de laatste werkboekjes aan te schaffen (schoolboekenthuis.nl).
Ons plan is om de laatste periode te besteden aan de terugkeer naar de eigen basisschool. We willen dan weer uit de eigen werkboekjes gaan werken zodat de kinderen de formuleringen en vraagstelling weer gaan herkennen. Omdat de wereldschool een relatief kort jaar heeft, denken we daar tijd voor over te houden.

Lesgeven
Lesgeven aan je eigen kinderen valt bijna iedere ouder die we spreken tegen, net zoals les krijgen van je eigen ouders bijna ieder kind tegen valt. Het lijkt heel leuk in zo'n mooie omgeving les krijgen maar de kinderen ervaren het vooral als irritant. In een omgeving waar ze zo heerlijk kunnen spelen bezig zijn met school..........
Als ik om me heen kijk durf ik wel te zeggen dat (bijna) iedereen er zo nu en dan doorheen zit omdat het lesgeven zo tegen valt. Ondanks dat we veel minder lestijd gebruiken dan op school, neemt het toch nog een heel groot deel van je reis in beslag. Tel daarbij ook de voorbereiding en het nakijken op en je bent echt wel even bezig. Gedurende het jaar groeit wel iedereen daar in. Zowel bij ons aan boord als op andere schepen.

Wij geven niet op vaste dagen les. We geven les als het kan. Op zee doen wij tot nog toe geen school uit boeken. De jongens hebben wel een iPad waarop ik een hokje met educatieve apps heb staan. 's Ochtends als ik nog slaap en zij wakker worden gaan ze daar een uur mee aan de slag en 's avonds als Michiel al gaat slapen doen ze dat ook nog ongeveer een uur. Ik heb gekozen voor apps, vanzelfsprekend zonder wifi, die topografie oefenen, verkeersregels en heel veel automatiseren met betrekking tot rekenen. Er staan ook nog een paar andere goede rekenapps op en een app om Engels te leren op. Lezen doen de jongens via kobo plus. Ze lezen veel meer dan thuis.

Daar ons reisschema is het nogal wisselend wanneer en hoe vaak we school doen. Ik schat in dat we gemiddeld 4 dagen, 4 uur per dag daadwerkelijk uit boeken werken. Dat kan ook prima op zaterdag en zondag.
Gezien de temperaturen proberen we wel vroeg te beginnen.

Contact met de eigen school
Ik zou heel voorzichtig zijn in afspraken vooraf over contact met de eigen school. Leerkrachten zijn vaak/soms eerst nog heel geïnteresseerd maar hebben het gewoon heel erg druk en al snel hun eigen zorgen aan hun hoofd. Daarnaast hebben zij totaal geen ervaring met begeleiding op afstand. Als ik om me heen kijk verloopt dat wisselend.  Contact is leuk maar over echte begeleiding op afstand moet je hele goede afspraken maken. Je kunt er natuurlijk wel voor kiezen om zelf de boeken van school mee te nemen en zelf les te geven. Bedenk dan wel wat je gaat doen als de ontwikkeling van je kind niet naar wens verloopt. Bedenk ook dat lesgeven een vak is, meer dan alleen de handleiding (voor)lezen. Wat doe je als je kind iets niet snapt en jij niet goed weet hoe ze het aangeleerd krijgen. Het goede antwoord ga je wel vinden, daar ben ik niet bang voor maar ik denk dat het ook van groot belang is dat je kind de juiste strategie aangeleerd krijgt. Voor ons is dat ook via de wereldschool een aandachtspunt omdat er een andere methode gebruikt wordt. De kinderen krijgen in ieder geval wel een erkende methode aangeleerd.

Onze school volgt ons trouw. Via marinetraffic en onze blog. Daarbij zorgen de juffen dat er bijna wekelijks een mail komt waarin zijzelf en/of de kinderen iets vragen of vertellen. Dat is leuk, fijn en belangrijk. De kinderen gaan tenslotte terugkeren in die klassen.
Ik merk echter aan de kinderen dat dit reizen nu hun nieuwe leven is. Ze maken vriendjes en zijn weinig met thuis bezig. Momenten dat ze wel met thuis bezig zijn, roepen heimwee op. We proberen dat dus ook echt te doseren.

Mails terug sturen is ook echt iets waar ik ze aan moet herinneren, net als WhatsApp berichten terugsturen als ze iets krijgen. Ze houden zielsveel van hun vrienden maar net als wijzelf, leef je tijdelijk in een andere wereld.

Ons plan was om naast de hoofdvakken mooie projecten te maken over de gebieden waar we komen. Die zouden we op hun eigen site zetten en dan had de klas er ook iets aan. Daar komt het totaal niet van. Werken aan de hoofdvakken is zo intensief voor iedereen dat het daarna wel "op" is. 1 op 1 onderwijs is leuk maar ook intensief, even wegdromen, overschrijven of maar wat doen zit er niet in. De omgeving nodigt ook uit om lekker te zwemmen of te spelen. Daarnaast ben je ook veel tijd kwijt aan de normale huishoudelijke dingen, veel meer tijd dan thuis.




Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Over naar een nieuwe blog.

einde seizoen

Hoe is het nu?